KIK Productions

voorstellingen

't Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar

Recensies

't Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar © Ben van Duin
  • Diederick Ensink
tekst en spel: Trudy Labij en Frans Mulder 
muzikale leiding: Diederick Ensink

techniek: Huib Elenbaas
een intieme cabaretshow 2018-2019

Over 't Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar

Koffietijd, 23 april 2019
Op maandag 23 april waren Diederick, Frans en Trudy te gast in Koffietijd. Luister en kijk hier naar het gesprek, vanaf 41:19". 
Arbeidsvitaminen
Op 19 april j.l. werd Trudy gebeld over 't Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar, luister hier naar het gesprek (1:18"-1:26")

Over 't Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar schreef

De Telegraaf
Op donderdag 21 maart verscheen een interview met Trudy Labij, uit het artikel: 

"Nu had ze het idee opgevat om samen met Frans Mulder, met wie ze ooit bij Purper speelde, een voorstelling te maken. Hij een blok voor de pauze en ik erna, zoiets. Dat leek me wel wat. Bij Purper hadden we al een klik, ook al zitten we totaal anders in elkaar en beoefenen we ieder een hele andere tak van sport. We zijn allebei ook behoorlijk eigenwijs, maar we waarderen elkaars talent en daardoor werkt het toch. Hij schrijft ook echt de mooiste liedjes. Uiteindelijk is het echt een heel nieuw programma geworden met liedjes, sketches en alles erop en eraan.


In ’t Is Nogal Fris Voor De Tijd Van Het Jaar laat Labij zich naast Mulder en muzikant Diederick Ensink niet alleen van haar improviserende ('Ik haal graag gekkigheid uit op het toneel') kolderieke kant zien, maar komt ook haar serieuzere zijde aan bod. Zo draagt zij het prachtige gedichtje Zeven maal om de aarde te gaan van Ida Gerhardt voor en zingt zij Als de liefde niet bestond van Toon Hermans. Er zit een serieus blokje in over de bezuinigingen in de ouderenzorg. Ik voel me er nog schuldig over dat ik mijn moeder destijds in zo’n vreselijk tehuis heb gedaan. Maar ook het klimaat komt aan bod."
Plus Magazine
In april 2019 is een groot dubbelinterview verschenen met Trudy en Frans. Uit het gesprek:  

Hoe ontstond het idee voor dit dubbeloptreden?

Trudy: 'Ik wilde eens wat anders. Ik dacht eerst aan een kleine show in m’n eentje, zoals Frans dat ook doet. Uiteindelijk besloten we om samen iets te maken. Ik droeg wel bij met ideeën, maar Frans is degene die het in elkaar heeft gezet. Dat kan ik niet.'

Frans: 'Vijftien jaar geleden maakten we samen ook een programma. Dat was erg bevallen. Mijn enthousiasme en ambitie waren groot: niet alleen samen een leuke voorstelling maken – het moest ook absoluut supergoed worden.'


Waren jullie tijdens dit proces aan elkaar gewaagd?

Frans: Trudy is heel intuïtief, ze voelt meteen aan of iets goed is of niet, of het wel of niet zal lukken. Ik merk altijd aan haar als ze tevreden is – of niet. Ik sputterde wel eens tegen, omdat ik zelf de teksten geschreven had en het wél leuk vond, maar als ik erover nadacht wist ik dat ze gelijk had. Dan moet je als schrijver niet blijven zeuren.'
Theaterkrant
'Ze hebben er overduidelijk zin in, die twee. Samen met hun muzikale begeleider Diederick Ensink, de multi-instrumentalist die zijn virtuositeit deze keer beperkt tot viool en piano, tonen ze de veelzijdigheid van hun talenten. Mulder overtuigt met enkele mooie liedjes. Het is verstrooiend divertissement. Dat is de kracht.'