KIK Productions

artiesten

Cees Grimbergen

Biografie

Over Cees Grimbergen

Cees Grimbergen (25-1-1951), geboren en getogen in Den Haag, is journalist.

Eind jaren zestig werkte hij als zondagshulpje voor de sportredactie van Dagblad Het Binnenhof in Den Haag. Op zondagmiddag bezocht hij amateurwedstrijden (Lenig en Snel-de Postduiven 2-1....). 's Avonds schreef hij op de redactie het verslag, stelde het Buitenlands Voetbal-overzicht samen, maakte koppen en foto-onderschriften en bewerkte correspondentenkopij. Het Binnenhof volgde na een loopbaan bij de schoolkrant en het blaadje van zijn Haagse voetbalclub.

Na de School voor de Journalistiek in Utrecht ('70-'74) en stages bij dagblad Het Vrije Volk en IKON-televisie schreef hij als freelancer voor dag-, week- en maandbladen. Ook was hij redacteur/verslaggever van radio- en televisieprogramma's en docent journalistieke vaardigheden.

 

alleseter

Cees zag en ziet zichzelf als 'alleseter' in de journalistiek. Hij was rechtbankverslaggever voor Nieuw Utrechts Dagblad en Utrechts Nieuwsblad, researchjournalist voor weekblad Vrij Nederland, schreef reportages voor Nieuwe Revu en had een rubriek in het anarchistische KRO Radio 3-programma Rauhfaser. Was eindredacteur van Twintig, het blad van de soldatenvakbond VVDM. Maakte documentaires voor VPRO-radio en reportages voor VPRO-tv. Was begin jaren tachtig redacteur van Sonja Barends praatprogramma. Van sport- tot milieu-onderwerpen, van indringende gespreksprogramma's over jonge misdadigers tot het eerste spannende live-debat over doorgeschoten managersmacht in Nederland, van een clandestien bezoek aan McDonald's Hamburger University in Chicago tot een reisreportage over de Carretera Panamericana (PanAmerican Highway) van Honduras tot Panama Stad. Niks was en is hem te gek. Feiten, sfeer, onrecht aan de kaak stellen, mensen in gesprek brengen. Het zijn enkele trefwoorden die Cees' journalistieke opvattingen typeren.


Cees' onderwerpen

Als verslaggever specialiseerde hij zich in vele thema's en onderwerpen. Zo berichtte hij begin jaren tachtig uitvoerig over de Nederlandse kraakbeweging, midden jaren tachtig en jaren negentig vaak over de 'wapenwedloop' en het toenemende geweld onder Nederlandse jongeren en vanaf begin jaren negentig veelvuldig over de islamkwestie en multicultureel Nederland. Zijn journalistiek visitekaartje: onafhankelijk en tegendraads. Hij was een van de eerste Nederlandse journalisten die de mythe van het prachtige multiculturele Nederland doorprikte. Hij deed dat met reportages en praatprogramma's over de fundamenteel verschillende opvattingen van autochtone Nederlanders en islamieten over onderwijs, de positie van de vrouw, seksualiteit en democratie. En al in 1991 berichtte hij kritisch over het 'klootzak'-gehalte van een deel van jong Marokkaans Nederland. Maar met even veel enthousiasme maakte hij -met zijn broer Bart- een documentaire voor TV West over de opgeheven Haagse betaald voetbalclub Scheveningen Holland Sport. Of onderzocht, begin jaren negentig, in een aantal researchverhalen voor Vrij Nederland het beheer van de PGGM-pensioenmiljarden.


freelance

Cees was nooit in loondienst, hij is freelancer. Van 1978 tot 1984 werkte hij met drie collega-freelancers samen in persbureau Journalisten Kollektief Utrecht. Ook schreef hij destijds twee boeken: De weg van de meeste weerstand (samen met Rob Huibers en Dick van der Peijl over de aanleg van de Rijksweg 27 door Amelisweerd bij Utrecht) en Voor mijn eigen bestwil (de tekst bij een fotodocumentaire over het Utrechtse Diakonessenhuis).


presentator

Bij de IKON, waar hij als verslaggever items voor Kenmerk maakte, werd Cees in 1985 gevraagd een jongerenpraatprogramma te presenteren. In een tijd dat Nederland nog maar twee netten had, presenteerde hij Snuiters en Sjappoo. En van 1991-1997 was hij eindredacteur/presentator van Vesuvius, het journalistiek themaprogramma van IKON-televisie.
Tussen 1999 en 2010 presenteerde hij 267 afleveringen van het journalistieke discussieprogramma Rondom 10 (NCRV, Nederland 2). Van 2003 tot midden 2005 was hij te horen in het nachtelijke Radio 1-programma Casa Luna. In de zomer van 2007 maakte hij met collega's de reportageserie GRIM. In 2011 werkte hij aan een boek over elf jaar Rondom 10, was hij invallend presentator van Met het Oog op Morgen en van 2009 tot begin 2016 columnist voor AD/Utrechts Nieuwsblad. Sinds 2011 presenteert Cees zomers (juni - augustus) het programma Hollandse Zaken, een live discussieprogramma van MAX.


Zwarte Zwanen

Daarnaast werkt hij sinds 2013 aan een spraakmakende en veelbekeken serie documentaires over het Nederlands pensioenstelsel voor omroep MAX: Zwarte Zwanen. In maart 2017 staat op NPO 2 Zwarte Zwanen 6 geprogrammeerd. Negen dagen voor de Tweede Kamerverkiezingen behandelt Cees opnieuw dit grote thema. De onrust over hoe 1400 miljard euro van Nederlandse burgers door de financiële elite over de wereld wordt geschoven, blijft namelijk groot. Zijn veranderingen mogelijk? Cees werkt aan journalistieke antwoorden op die vraag. Hoe kan de nieuwe Tweede Kamer bijdragen aan een eerlijker en democratischer pensioensysteem? Met minder fraude en perverse prikkels. Zwarte Zwanen.


Discussieleider

Na meerdere decennia vragen stellen als verslaggever en interviewer leidt Grimbergen ook discussies en congressen. Maar niet te vaak, want hij zit ook graag lui, onder zijn druif, in de tuin. Zijn motto als discussieleider: tegenspraak brengt ons verder. En als discussiedeelnemers ook nog met één nieuwe gedachte naar huis gaan, is de opzet geslaagd, aldus Cees.

Hij zegt: 'Er zijn eigenschappen die het werkzame leven van een journalist ten dienste staan. Dat zijn een drammerige behoefte om de onderste steen boven te halen, nieuwsgierigheid, zendingsdrang en relativeringsvermogen. Een hobby die het beoefenen van het journalistieke vak tot een waar genoegen maakt: liefde voor taal.' Voorwaarden waar een journalist aan moet voldoen volgens Cees: onafhankelijkheid, onafhankelijkheid, onafhankelijkheid.