KIK Productions

artiesten

Wil van der Meer

Biografie

Over Wil van der Meer

Wil van der Meer (1-1-1961) zet als kind al zijn eerste stappen op het podium bij de toneelvereniging St. Pancratius in Roelofarendsveen en is in die tijd ook een verwoed deelnemer aan het schooltoneel. Wanneer hij na de middelbare school een opleiding moet kiezen, komt hij in aanraking met de Academie voor Kleinkunst, waar met name de combinatie van zingen en spelen hem aantrekt.


La Pat

Na zijn afstuderen in 1984 speelt Wil van der Meer in de jeugdmusical Niettemin van Stichting Jeugdtheater Amsterdam en in het toneelstuk Jan Rap en zijn Maat. In de jaren daarna is hij betrokken bij een lange rij theater- en muziekproducties, ondermeer in een fraaie rol als achtergrondzanger bij de muziektheaterproductie La Pat.


toneel

In 1987 maakt hij samen met anderen Nachtschade, een amusant nachtclubprogramma tijdens het Holland Festival. Bij het Nationale Toneel speelt Van der Meer in Alkestis, in de regie van Shireen Strooker, in wiens regie hij ook te zien is in Ondine en De Vortex. In seizoen '90-'91 is hij te zien in de succesvolle theaterbewerking van Het Koekoeksnest door Margith Vrenegoor en in 1992 speelt hij in Kafka's Kruis in de regie van Frans Strijards.


musicals

Zang en muziek maakt al regelmatig deel uit van zijn werk als acteur tot 1993, maar vanaf dat jaar is Wil van der Meer ook steeds vaker te zien in musicals. De eerste keer in Sweeney Todd, gevolgd door Carlie, Joe en Tsjechov. Vier avontuurlijke musicals waar regisseur en spelers op zoek gaan naar nieuw materiaal. Juist bij die zelfwerkzaamheid komt de opleiding aan de Academie voor Kleinkunst goed van pas.

Daarna maakt hij deel uit van de succesvolle kerstproducties van Bruun Kuijt in Theater Bellevue en het Nieuwe de la Mar zoals Scrooge, Familiecircus Barendi en Het Mysterie van Charles Dickens in 2000. In de kindermusical Pluk van de Petteflet in het seizoen 2003-2004 werkt hij opnieuw samen met regisseur Bruun Kuijt. 

In 2005 - 2006 speelt hij Jan - de vader uit de gelijknamige strip - in de muzikale komedie Jan, Jans en de Kinderen. In datzelfde jaar presenteert hij ook zijn liedjesprogramma A Talent to Amuse, dat hij later ook op het festival Darling Voorkamerfest in Zuid-Afrika in 2007 laat zien. De gerenommeerde krant Die Burger schrijft: 'Uit Nederland het die tenoor Wil van der Meer met sy begeleier op klavier, Frans Heemskerk, in manelpakke, wit hanskoene en strikdassies ons op die stoep verwelkom. Oomblikke later het Van der Meer verander in 'n Noël Coward -"kenner" - sogenaamd daardie fyn meester van 'n ander tyd, ander ere, se lyfbediende en vriend. Uit die koloniale geskiedenis? Inderdaad! Maar dis tog ook deel van so baie van ons se geskiedenis... Wanneer die uitvoering deur een van Europa se sjarmantste en mees gesofistikeerde kunstenaars met naatlose styl en behendigheid voor jou afspeel, sê jy net: sela!'

Later in het seizoen 2005 - 2006 speelt hij in het vervolg van Pluk: Pluk redt de dieren, dat hij ook samen met Bruun Kuijt schrijft. De Volkskrant: 'Maar bovenal houdt Wil van der Meer deze energieke groep bij elkaar met even rustig als prachtig geacteerde herenrollen. De musical van Van der Meer en Kuijt is misschien wel beter dan het boek.' Pluk redt de dieren krijgt een nominatie voor de ANWB Publieksprijs voor beste kleine musical. 

In 2008 en 2009 regisseert Wil Floddertje van Annie M.G. Schmidt, naar zes komische verhaaltjes van haar hand uit 1973. De tekst en liedteksten zijn van zijn hand (naar Annie M.G. Schmidt en Fiep Westendorp). De muziek is van Peter van Hintum. NRC merkt op: 'Elke kliederpartij wordt een feestje bij Floddertje. De vaart van de regie zit de verbeelding voortdurend op de hielen, wat de voorstelling visueel spannend maakt...vrolijke basistoon...luchtige, rijk verbeelde meeklapvoorstelling.' '(...) afwisselende muziek - van mars en hoempapa, tot sirtaki en aria -, ...energiek, snel spel en inventieve vormgeving', aldus de Volkskrant. De Spits: 'Een betere vertaling van Schmidts boek had Wil van der Meer haast niet kunnen maken'.

In 2008 is Wil te zien in de lunchpauze- en Paradevoorstelling Sneeuwwitje van Oranje, waarover de Volkskrant schrijft: 'geestig is het...en mooi getimed ook...een klein feestje voor de feestdagen waar je gewoon even vrolijk van wordt.' Hij speelt in 2009 - 2010 de rollen van Biszos, Slovo en Kodesh in Amandla! Mandela, de Musical, een productie van Bos Theaterproducties. 

 

Noord Nederlands Toneel

Van 2008 tot en met 2012 werkt hij samen met Het Noord Nederlands Toneel in achtereenvolgens de voorstellingen Heelhuids & Halsoverkop, een countrymusical (2008-2009), ZINA neemt de wijk (2009-2010), Alice in Wonderland (2010), Teiresias (2011), De Nacht van Gertude (2011) en Hamlet (2012).

Over Heelhuids & Halsoverkop merkt NRC op: 'Een echte musicalzanger als Wil van der Meer, in de rol van hotelier, zingt met verve zijn eigen partij. Dat ieder zijn eigen genre uitstekend vertegenwoordigt, is de kracht van deze hybride voorstelling'. De vakjury van het Nederlands Theater Festival 2009 selecteert Heelhuids & Halsoverkop bovendien voor deelname aan de presentatie van de Nederlandse en Vlaamse theaterhoogtepunten van dat seizoen. 


In seizoen 2012 - 2013 speelt Wil in de lunchpauzevoorstelling DUIF in Theater Bellevue. Over zijn rol van Duifs vader in het toneelstuk schreef de Volkskrant: 'Van der Meer wringt de komedie in Duif er effectief uit'. En theaterkrant.nl: 'Vooral Wil van der Meer verrast als de goedbedoelende, maar onmachtige vader'. Aansluitend is hij te zien in Hema, de musical van Bos Theaterproducties. In seizoen 2013 maakt hij eveneens de voorstelling Vreemd Bloed voor het LAKtheater in Leiden. In het najaar 2014 speelt Wil in de wervelende komedie Volledig Verknipt (Engelse titel: Shear Madness) met toneelgezelschap het Pact. In de zomer van 2015 is hij Dicky Schoonebeek in de komedie Terug naar toen in het DeLaMar Theater. Voorjaar 2016 speelt hij Bode Bamford in de musical Sweeney Todd in theater Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord.


opera

Ook opera staat op Wils repertoire; in 1999 zingt hij in de opera's Het Net van Hefaistos en Il Tabaro en Gianni Schicchi, in 2002 in Mavra, in 2003 in de operafilm Rigoletto, in 2004 in Buwalsky, A Road Opera, in 2005 in Sancta Susanna en in 2007 in Gods Videotheek van Opera Spanga. De Volkskrant schreef over de laatste voorstelling: 'Niet alleen in zijn rol als videotheekhouder, ook als zanger ontstijgt de tenor Wil van der Meer het niveau...'

 

televisie en film

In de laatste decennia is hij te zien geweest in een groot aantal televisie- en filmproducties in alle soorten en maten. Net als op het podium houdt Wil van der Meer hier van afwisseling. Op televisie in onder andere Pleidooi, In de Vlaamse Pot, Blauw Bloed en Baantjer. Een serie waar hij met veel plezier aan terugdenkt is Stichting Dikke Vrienden bij de VPRO, onder regie van Titus Tiel Groenestege. 

Op het witte doek ondermeer in Flodder van Dick Maas, Lang leve de koningin van Esmee Lamers, Filmpje van Paul Ruven, Karakter van Mike van Diem en Pietje Bell van Maria Peters.

Op de Parade 2016 is hij een clown die voorbij zijn houdbaarheidsdatum is in de voorstelling LACHEN!. Deze clown wil zich maar niet bezighouden met de vraag: wat als ik niet meer leuk ben?   

 

PS THEATER

Op 8, 9 en 11 september 2016 speelt Wil een ingekorte versie van de PS theatervoorstelling Ons Hart op het festival de Buurt in Leiden. Dit programma is ook te zien in het openluchttheater Leidse Hout op 10 september 2016.

In november 2016 werkt hij mee aan de voorstelling Wij van de fabriek van het PS THEATER (Leiden) over de familie Dusjardin, een typisch Leids arbeidersgezin, dat de hoogtijdagen, de crisisjaren en de sluiting van de fabrieken beleeft. 

 

regie

In seizoen 2016-2017 regisseert Wil het cabaretprogramma Buitenspel van Ellen Dikker. In die hoedanigheid was hij eerder ook verantwoordelijk voor de voorstellingen Leer mij de mensen kennen en Daglicht van cabaretier Johan Goossens. Het eerste programma leverde Goossens in 2013 een nominatie voor Neerlands Hoop op.

 

docent

Sinds 1998 is Wil van der Meer als projectleider verbonden aan de Academie voor Kleinkunst en is hij tevens docent op de Frank Sanders Musical opleiding. Hij is ook spelcoach voor de VPRO jeugdserie Zaai. In 2001 kreeg Zaai de prijs voor de beste jeugdserie: de Gouden Stuiver. Als regisseur is hij ondermeer betrokken bij Klein Blond Leed van Hetty Feteris en bij voorstellingen van diverse cabaretiers als Schoon aan de Haak, Kiki Heessels, Leon van der Zanden en Joep Onderdelinden.